Dináčarja – ajurvédská praxe pro každodenní život



Zdraví je jedno z našich největších bohatství. V prastarých textech je řečeno, že ten, kdo žije ajurvédským životním stylem, se může lehce dožít zdravých a šťastných sta let. Jedním z nejlepších způsobů, jak si udržet zdraví a předcházet nemocem je řídit se zásadami dináčarji neboli zdravého denního režimu. Ájurvéda nabízí mnoho způsobů, jak se sladit s přirozeným rytmem těla a podpořit tak čistění, regeneraci a dlouhověkost. Postupné zabudování tohoto režimu do každodenního života pak má trvalý pozitivní vliv na naše zdraví.

Vstaňte se sluncem

  • Védské spisy doporučují vstávat před rozbřeskem a provádět meditaci či jinou duchovní praxi. Tento čas je považován za nejvhodnější k dosažení vyšších stavů vědomí.
  • Toto není možné pro všechny. Měli bychom zkusit vstát alespoň před sedmou hodinou ranní, abychom se sladili se sluncem a posílili tak naši živou energii.

Vyčistěte si krk

  • To se provádí tak, že třeme prostředníček a prsteníček vzadu na jazyku až do té doby, než tření vyvolá mírný dávivý reflex. Ten posune hlen ze vzdálené části krku dopředu, odkud může být vykašlán a hrdlo tak očištěno.

Vyčistěte si zuby

  • Jemné čištění zubů by mělo být provedeno vždy ráno před pitím nebo jídlem.
  • Mělo by tak nastat brzy po probuzení.

Oškrábejte si jazyk

  • Tento zvyk je stejně rozšířený v Indii jako čištění zubů. Škrabky na jazyk můžeme najít ve většině prodejen zdravé výživy nebo v indických prodejnách. Jsou to ploché kousky kovu ve tvaru U. Měď je nejlepší pro vatu a kaphu, stříbro chladí pittu a nerezová ocel je třidóšická.
  • Sedmkrát seškrábněte jazyk odzadu směrem dopředu, abyste odstranili silný bílý povlak.
  • V ájurvédě, áma na jazyku představuje toxické látky v zažívacím traktu. Pokud se neodstraní hned ráno, smíchají se s jídlem a pitím a vrátí se zpět do těla.

Vypijte sklenici vody

  • Poté co jsou ústa čistá, je důležité vypít sklenici vody, která má pokojovou teplotu nebo je ohřátá. To pomáhá odplavit z těla toxické látky skrze moč a stolici, a ozdravit tak tělesný systém.
  • Tento návyk může pomoci při chronické zácpě.

Vyměšování stolice

  • Toto se nedá tak dobře naplánovat, je ale dobré myslet na to, jak je důležité, aby ráno před cvičením a snídaní nastalo úplné vyměšování stolice.
  • Také se doporučuje jíst dostatek vlákniny a ve stravě používat zdravé oleje a ghí, pít dostatek tekutin, před spaním pít čaj trifala (je-li to vhodné) a pravidelně cvičit hatha-jógu.

Olejová samomasáž

  • Denní olejová samomasáž celého těla před teplou sprchou pomáhá vyživit a oživit kůži, uvolnit a vyživit svaly a zklidnit váta dóšu.
  • Olej bychom neměli omývat, ale nechat ho vstřebat do tkání.

Vykoupejte se

  • Teplá sprcha je nejlepší na zklidnění váty a uvolnění napjatých svalů, příliš teplá voda by ale nikdy neměla směřovat na hlavu. Časem to oslabí smyslové orgány.

Trátaka (zírání do plamene)

  • Tato praxe představuje tří až pěti minutové upřené zírání do plamene ghí lampy nebo bílé svíčky. Pokud s touto praxí začínáte, zírejte do plamene, dokud je to pohodlné. Pak si odpočiňte oči a zírání dvakrát až třikrát zopakujte.
  • Je důležité, aby byl plamen v úrovni očí.
  • Tato praxe pomáhá očistit a posílit oči a zklidnit mysl.

Cvičení

  • Pravidelné denní cvičení pomáhá posílit tělo, uzemnit váta dóšu, oživit agní (trávicí oheň) a spálit tuk a toxické látky. Vždy by mělo být kombinované s protahováním těla, aby se uvolnily zablokované energetické dráhy.
  • Hatha-jóga je mimořádně vhodná, neboť spojuje obě potřeby a je zároveň meditativní, což podporuje klid mysli.

Techniky pránajámy (kontroly dechu)

  • Po krátkém odpočinku v pozici mrtvého těla můžete tři až pět minut praktikovat pránajámu.
  • Bhastriká (rychlé břišní dýchání) zahřívá a pomáhá vyrovnávat kaphu a vatu, odstranit hlen, zatímco Nádí Šódhana (střídavé dýchání nosními dírkami) pomáhá navodit rovnováhu a ztišit mysl.

Meditace

  • Začneme-li a skončíme den meditací, zasadíme semínko klidu do svého každodenního života. Když ráno zasedneme do meditace, bude čím dál lehčí si po zbytek dne udržet tento stav uvědomění.

Správný čas k jídlu

  • Nejlepší čas na lehkou snídani je mezi osmou a půl devátou hodinou. Díky tomu bude agní v době oběda silné.
  • Agní je nejsilnější mezi desátou a třináctou hodinou. Je to nejvhodnější čas na největší jídlo dne.
  • Večeřet je nejlepší mezi sedmnáctou a devatenáctou hodinou. V té době je agní již nižší, a proto by večeře měla být menší než oběd. V době, kdy jdeme spát, by měl být žaludek prázdný. Pokud jídlo večer zůstane v žaludku, není plně stráveno a může podpořit tvoření ámy (toxických látek).

Stravovací doporučení

  • Nejezte příliš těžkých jídel, jako jsou jogurt, sýr, maso, vajíčka a sladkosti. Jsou těžké k trávení a mohou vytvářet ámu.
  • Pokud je to možné, jezte čerstvě uvařenou, organickou a celistvou stravu.
  • Před jídlem sežvýkejte tenký plátek zázvoru namočený do soli a limetkové šťávy, který zapijte teplou vodou. Tím posílíte trávicí oheň.
  • Během jídla pijte pouze malé množství teplé vody a vyhýbejte se studeným nápojům, protože oslabují trávení.
  • Po jídle se napijte zázvorového čaje, abyste podpořili dobré trávení.
  • Před, během a po jídle se vyvarujte nadměrnému pití, neboť to může odplavit trávicí enzymy.
  • Po večeři se jděte na půlhodiny projít, podporuje to zdravé trávení.
  • Je-li to možné, jezte v tichu a na klidném místě.
  • Vyvarujte se nesprávných kombinací potravin.

Čas spánku

  • Krátká meditace před spaním pomáhá zklidnit mysl, ohlédnout se zpět a rozloučit se s uplynulým dnem. V posteli si lehněte na levý bok, pomáhá to nasměrovat vátu správným směrem, abyste dobře vytrávili a mohlo tak dojít k správnému vyměšování.
  • Naolejování hlavy a chodidel trochou teplého sezamového oleje pomáhá hlubokému spánku. Chcete-li, můžete to dělat každý večer.

Při zavádění těchto nových zvyků do našich životů je důležité si připomenout, že pomalá změna je trvalá změna, neboť nám pomůže zabudovat zdravější návyky bez nátlaku na naši mysl. Časem se tyto jednoduché zvyky stanou přirozenými.

V textu zmiňujeme maso, vajíčka a ryby proto, že většina z nás je zcela ze své stravy nevyloučila. Šrí Ánandí Má a tradice Kundaliní Maha-jógy však velmi doporučují zcela přejít na vegetariánskou stravu a podpořit tak svůj duchovní růst.

Višnu Dass (NTS, LMT, CAyu) studoval ajurvédu pod vedením Dr. Vasanta Lada, světově proslulého ájurvédského lékaře a učitele. Vystudoval New Mexico School of Natural Therapeutics v Albuquerque, Novém Mexiku. Dříve studoval s bylinkářem Michaelem Tierrou na American School of Herbalism v Santa Cruz v Kalifornii. Je dřívějším členem představenstva National Ayurvedic Medical Association (NAMA) a za jeho služby mu bylo v této organizaci uděleno doživotní profesionální členství.

Višnu pořádá pro různé školy herbalistů a centra jógy na jihovýchodě USA semináře a workshopy o ajurvédě a filosofii jógy. Publikoval několik článků o ajurvédě a józe jak v místních, tak i národních publikacích, včetně časopisů Light on Ayurveda Journal, New Life Journal, and Integrative Health and Healing. Více než dvanáct let provozuje klinickou praxi, kde pracuje s lidmi všech věkových skupin.

Jeho ordinace, Blue Lotus Ayurveda : Natural Health & Rejuvenation se nachází na 822 Haywood Rd., Asheville, North Carolina, Telefon: (828) 713-4266

Více informací najdete na jeho webových stránkách.

Přeložila Martina Zisková

 

You must be logged in to post a comment.

© Copyright Centrum dhjánjógy - Designed by Pexeto